ALGEMENE VOORWAARDEN ZAALHUUR
Artikel 1 Definities
1.1 Algemene voorwaarden zaalhuur: deze algemene voorwaarden zaalhuur hebben betrekking op de verhuur van ruimte(n), materialen en/of faciliteiten van Café Stanserhorn.
1.2 Verhuurder: Café Stanserhorn B.V., gevestigd te Heeswijk-Dinther, haar rechtsopvolger(s) en/of de door haar aangewezen (rechts)personen.
1.3 Huurder: de persoon of organisatie die de ruimte huurt en de Huurovereenkomst sluit met Verhuurder.
1.4 (Huur)overeenkomst: de overeenkomst tussen Verhuurder en Huurder van ruimte(n), materialen en/of faciliteiten.
Artikel 2 Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn met uitsluiting van andere algemene (inkoop)voorwaarden van toepassing op alle (Huur)overeenkomsten, offertes en reserveringen gedaan en overeengekomen door Verhuurder, in de breedste zin van het woord.
2.2 Afwijkingen van – of aanvullingen op – deze algemene voorwaarden of een (huur)overeenkomst waarop zij van toepassing zijn kunnen slechts schriftelijk worden overeengekomen.
2.3 In geval van tegenstrijdigheid tussen deze Algemene voorwaarden en een tussen Verhuurder en Huurder getekende offerte, reservering of (Huur)overeenkomst, prevaleert het bepaalde in de offerte of (Huur)overeenkomst.
2.4 Verhuurder is gerechtigd deze Algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. In dat geval zal Verhuurder de Huurder tijdig op de hoogte stellen van de wijzigingen. Tussen deze kennisgeving en de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden zal tenminste een maand zitten.
2.5 De Huurder met wie eenmaal op de onderhavige Algemene voorwaarden is gecontracteerd, stemt in met toepasselijkheid van deze Algemene voorwaarden op latere opdrachten c.q. overeenkomsten tussen Verhuurder en Huurder.
Artikel 3 Reserveringen en boekingen
3.1 Alle door de Verhuurder verstrekte aanbiedingen zijn vrijblijvend, dus onder nadrukkelijk voorbehoud dat er pas sprake is van een verplichting van de kant van de Verhuurder, als de door de Huurder getekende offerte, reservering of (Huur)overeenkomst, in bezit is van Verhuurder en dat zowel de borg en/of aanbetaling is voldaan, althans op het moment dat Verhuurder op verzoek van Huurder met de uitvoering van de (Huur)overeenkomst is begonnen.
3.2 Indien Verhuurder de door de potentiële huurder getekende offerte, reservering of huurovereenkomst nog niet heeft ontvangen en Verhuurder de zaal (zalen, ruimtes) aan een derde kan verhuren, dan zal Verhuurder de potentiële huurder daar direct van in kennis stellen en dient de potentiële huurder per direct aan te geven of hij al dan niet van de aanbieding van Verhuurder gebruik wil maken.
3.3 Verhuurder heeft het recht boekingen op te splitsen in meerdere aparte Huurovereenkomsten. Pagina 2 van 6
3.4 Verhuurder is gerechtigd Huurder (tijdelijk) een andere zaal aan te bieden dan volgens de reservering of huurovereenkomst zou dienen te geschieden, behalve als dat evident onbillijk is voor Huurder. Indien de aangeboden zaal duidelijk minder geschikt is dan de gereserveerde zaal in de huurovereenkomst, heeft huurder recht op verrekening van het verschil, tenzij hierover een overeenstemming is bereikt.
3.5 Huurder verklaart door ondertekening van de reservering of de Huurovereenkomst op de hoogte te zijn van, en in te stemmen met, deze algemene voorwaarden.
3.6. Huurder dient zich te houden aan de vastgestelde aanvangstijd en eindtijd.
3.7 Activiteiten door Huurder die nodig zijn voor opbouw, inrichting en/of aankleding of testen van apparatuur kunnen in overleg eerder plaatsvinden dan vanaf de aanvangstijd van het gereserveerde dagdeel met inachtneming van de beschikbaarheid.
3.8 Eerder gebruik of uitlopen na een dagdeel kan enkel in overleg tussen Verhuurder en Huurder en na schriftelijke bevestiging door de Verhuurder.
3.9 Voor de buiten het dagdeel vallende periode zal een meerprijs worden doorberekend.
3.10 Bij reservering is de Huurder verplicht een aanbetaling aan boekingskosten te voldoen ter hoogte van € 250,-. Deze aanbetaling dient uiterlijk 14 dagen na de reservering te worden voldaan om de boeking definitief te maken.
3.11 Indien de Huurder de reservering annuleert en deze annulering is gelegen binnen een termijn van 4 maanden voorafgaand aan de gereserveerde datum van de bijeenkomst, blijven de boekingskosten ter hoogte van € 250,- verschuldigd.
Artikel 4 Gebruik van de gehuurde ruimte(n)
4.1 Het is Huurder niet toegestaan de zaal voor een andere dan in de (Huur)overeenkomst of reservering aangegeven activiteit te gebruiken, aan derden te verhuren of in gebruik te geven.
4.2 Huurder dient aanwijzingen van directie en personeel van Verhuurder ten aanzien van het gebruik van de gehuurde ruimte(n) op te volgen.
4.3 Huurder dient zich te houden aan het door Verhuurder vastgestelde maximaal toegestane aantal gasten per gehuurde ruimte(n).
4.4 Huurder dient ervoor te zorgen dat er geen schade wordt toegebracht aan het gebouw en aan de in en om het gebouw aanwezige zaken.
4.5 In de gehuurde ruimte(n) mag door Huurder niets worden aangeplakt of op welke wijze dan ook worden bevestigd, zonder voorafgaande toestemming van de Verhuurder.
4.6 Huurder dient de ruimt(n) achter te laten in dezelfde staat als waarin deze werd(en) aangetroffen.
4.7 Indien de ruimte(n) niet naar behoren word(t)(en) aangetroffen dient dit vooraf en voor aanvang bij het personeel van de Verhuurder te worden gemeld.
4.8 Huurder is verplicht eventuele schade aan het pand te melden en te vergoeden.
4.9 De Verhuurder heeft het recht door haar geconstateerde schade aan en in gehuurde ruimte(n) evenals de aanwezige inventaris te laten herstellen op kosten van de Huurder, voor zover de schade is ontstaan ten tijde van het gebruik van de desbetreffende ruimte(n) door Huurder dan wel daarmee rechtstreeks verband houdt.
4.10 Huurder ziet erop toe dat dat tijdens de huurperiode in het gehuurde geen licht ontvlambare of ontplofbare stoffen, gassen, gevaarlijke en/of brandbare goederen, stank verspreidende stoffen, aanwezig zijn dan wel worden gebruikt, tenzij hiervoor schriftelijk toestemming is verleend door Verhuurder.
4.11 Het gebruik van confetti(kanonnen), binnen vuurwerk, rijst en soortgelijke materialen is op de gehele locatie inclusief buitenterrein en parkeerplaats niet toegestaan. Pagina 3 van 6
4.12 Schoonmaak, opruim- en herstelkosten zullen in alle gevallen volledig en zonder voorbehoud in rekening gebracht worden bij Huurder.
4.13 Roken is niet toegestaan in de ruimte(n) en het pand van Verhuurder.
4.14 Voor tijdens en na een activiteit, bijeenkomst of evenement dienen maatregelen te worden genomen die Verhuurder noodzakelijk acht met betrekking tot geluidsoverlast.
4.15 Ramen en deuren dienen te allen tijde gesloten te blijven op het moment dat er muziek ten gehore wordt gebracht in de ruimte(n).
4.16 Het is Huurder niet toegestaan de ruimte(n) te betreden van medehuurder(s) of deze te (ver)storen tijdens de huurperiode.
4.17 Huurder dient er zorg voor te dragen dat geen overlast veroorzaakt wordt bij het in gebruik nemen en verlaten van de ruimte(n).
4.18 Huurder dient erop toe te zien dat het pand rustig wordt betreden en verlaten, zonder overlast voor andere gasten van Verhuurder, omwonenden of medehuurders.
4.19 Dit artikel is ook van toepassing bij gebruik / inhuur van een DJ, band, of bij andere vormen van entertainment welke door of namens Huurder zijn georganiseerd c.q. ingehuurd. Huurder is volledig aansprakelijk voor alle schade en kosten die verband houden met of voortvloeien uit het gebruik van entertainment. De Huurder vrijwaart de Verhuurder voor alle schade en aanspraken van derden die voortvloeien uit of verband houden met de inhuur van derden en/of entertainment tijdens de huurperiode.
Artikel 5 Catering
5.1 Gebruik van horeca faciliteiten en catering zijn voor kosten van de Huurder.
5.2 Het is de Huurder niet toegestaan zichzelf te bedienen of diens gasten toegang te geven tot de bar of de keuken van Verhuurder tenzij hiervoor door de Verhuurder schriftelijk toestemming is verleend.
5.3 Het is Huurder niet toegestaan (meegebrachte/meegenomen) consumpties en of genotsmiddelen te gebruiken, verkopen of gratis te verstrekken tenzij hiervoor door Verhuurder schriftelijk toestemming is verleend.
5.4 Verhuurder is gerechtigd aan de hiervoor genoemde toestemming nadere voorwaarden te verbinden.
5.5 Tot zeven werkdagen voor aanvang van de huurperiode kan Huurder het aantal personen dat gebruik maakt van de ruimte(n) en/of catering worden gewijzigd. Bij wijzigingen buiten deze termijn gaat de Verhuurder uit van het laatste gereserveerde aantal personen. Wanneer er meer personen aanwezig zijn dan bij de reservering is aangegeven, brengt de Verhuurder dit in rekening op basis van nacalculatie.
Artikel 6 Betaling
6.1 De kosten behorende bij de (Huur)overeenkomst worden betaald direct na afloop van de huurperiode dan wel binnen 14 dagen na factuurdatum. Eventuele kosten voor schoonmaak of herstel van het gehuurde dan wel overige ruimten van Verhuurder dan wel schadevergoeding die het gevolg is van schade of andere situaties zoals omschreven in artikel 4 zullen door Huurder worden voldaan binnen 14 dagen nadat Verhuurder de betreffende kosten in rekening heeft gebracht bij Huurder.
6.2 Verhuurder kan vragen om een aanbetaling. De kosten van de aanbetaling zullen op de factuur in mindering worden gebracht. Pagina 4 van 6
6.3 In geval van een (Huur)overeenkomst met enkele dagdelen, kan de Verhuurder vragen het totaalbedrag in 2 delen te voldoen, te weten 75% uiterlijk 21 dagen voor de gereserveerde datum en de resterende 25% uiterlijk 14 dagen voor de gereserveerde datum. De overige kosten en de kosten voor catering zullen op basis van nacalculatie na afloop van de verhuur van ieder dagdeel door Verhuurder in rekening gebracht worden aan Huurder.
6.4 Als er ten aanzien van een Huurder meerdere (Huur)overeenkomsten tegelijk actief zijn, worden deze behandeld als aparte (Huur)overeenkomsten, en mogen de verschuldigde bedragen, zowel wat betreft de aanbetaling, de verhuurkosten als ook de catering, niet bij elkaar worden opgeteld, maar moeten apart en steeds onder vermelding van de referentie van de betreffende (Huur)overeenkomst of factuurnummer worden betaald aan Verhuurder.
6.5 Huurder is verantwoordelijk voor de correcte en stipte betaling van nota’s en facturen, en betaalt deze op de juiste datum, onder vermelding van de referentie van de (Huur)overeenkomst en naam van de contractant.
6.6 Bij niet tijdige nakoming zal Huurder zonder nadere ingebrekestelling in verzuim zijn en vanaf de vervaldag de wettelijke rente doch tenminste 1% per maand verschuldigd zijn over de achterstallige huursom vanaf de dag dat Huurder in verzuim is tot aan de dag van algehele voldoening.
6.7 Indien een Huurder in gebreke is, zal Huurder alle kosten, zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke, die nodig zijn voor het innen van de openstaande facturen, aan Verhuurder vergoeden.
Artikel 7 Opzegging en/of annulering van de huurovereenkomst door huurder
7.1 Indien de reservering na het aangaan van de overeenkomst moet worden gewijzigd, geldt de volgende regeling. De Huurder heeft het recht om de datum van de bijeenkomst eenmalig kosteloos te wijzigen, mits de wijziging schriftelijk wordt aangevraagd en meer dan 4 maanden ligt voor de oorspronkelijk geplande datum van de bijeenkomst. Wijzigingen die binnen de termijn van 4 maanden worden aangevraagd of een tweede wijziging, kunnen onderhevig zijn aan aanvullende kosten of voorwaarden, zoals nader te bepalen door Verhuurder.
7.2 Bij annulering van de (Huur)overeenkomst, ongeacht de reden voor annulering, geldt de volgende regeling:
– bij annulering tot 2 maanden vóór aanvang van de gereserveerde of geplande datum dient 10% van de overeengekomen huurprijs te worden betaald, vermeerderd met de boekingskosten uit artikel 3.11;
– bij annulering tot 4 weken vóór aanvang van de gereserveerde of geplande datum dient 30% van de overeengekomen huurprijs te worden betaald, vermeerderd met de boekingskosten uit artikel 3.11;
– bij annulering tot 7 dagen vóór aanvang van de gereserveerde of geplande datum dient 50% van de overeengekomen huurprijs te worden betaald, vermeerderd met de boekingskosten uit artikel 3.11;
– bij annulering 7 dagen of minder vóór aanvang van de gereserveerde of geplande datum dient 100% van de overeengekomen huurprijs te worden betaald, inclusief gereserveerde catering en materialen met een minimum van € 35,00 aan administratiekosten en gederfde inkomsten.
7.3 Een voortijdige melding van de annulering per telefoon of e-mail wordt op prijs gesteld. De definitieve annulering c.q. opzegging dient schriftelijk (kan ook per mail) te geschieden. De annulering is pas geldig na bevestiging van Verhuurder.
7.4 Lid 2 van dit artikel is niet van toepassing in geval van het overlijden van een bloed- of aanverwant in de eerste graad van Huurder. Verhuurder behoudt zich het recht voor om Huurder te verzoeken aanvullende bewijsstukken te overleggen. Pagina 5 van 6
Artikel 8 Ontbinding van de (Huur)overeenkomst door de Verhuurder
8.1 Het per direct ontbinden van de overeenkomst van de zijde van zaalverhuurder is
mogelijk indien er sprake is van:
- het niet nakomen van de verplichtingen door Huurder zoals vastgelegd in de reservering of (Huur)overeenkomst;
- wangebruik door Huurder (of gebruikers) van het gehuurde;
- overlast door Huurder (of gebruikers) aan andere huurders of aan Verhuurder
- gebleken ondeskundigheid bij de beroepsuitoefening van de door Huurder aangeboden activiteit(en);
- het verstrekken van onjuiste informatie of het onthouden van juiste informatie door Huurder aan Verhuurder;
- ernstige verdenking van mogelijke verstoring van de openbare orde, of het veroorzaken van overlast door Huurder of gebruikers;
- het in gevaar brengen van de goede naam van Verhuurder;
- in geval de relatie tussen Huurder en overige huurders of Huurder en Verhuurder ernstig verstoord is of verstoord dreigt te raken;
- na een of meerdere klachten over Huurder of gebruikers of activiteiten van de Huurder of gebruikers.
Verhuurder zal in deze gevallen niet gehouden zijn tot enige vorm van schadevergoeding jegens Huurder of gebruikers.
8.2 Ontbinding door Verhuurder kan aan het einde van de in de (Huur)overeenkomst aangegeven huurtermijn zonder opgaaf van redenen. (feitelijk een niet-verlenging). De (Huur)overeenkomst is nadrukkelijk géén normaal huurcontract, maar een gebruikscontract waarin een tijdelijk gebruik van de facilitaire voorzieningen van Verhuurder is vastgelegd.
Artikel 9 Aansprakelijkheid
9.1 Verhuurder kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld, noch door Huurder, noch door gebruikers, noch door cliënten en bezoekers. Dit geldt zowel voor mogelijke materiële en immateriële schade, en/of bedrijfsschade ten gevolge van een verblijf in een van de ruimten van Verhuurder (incl. buitenterrein en de parkeerplaats), Dit geldt ook voor mogelijke schade ten gevolge van de door Huurder aangeboden activiteiten in het gehuurde.
9.2 Huurder is aansprakelijk voor schade geleden aan het gebouw, waaronder ook de vloeren, muren, gebruiksmaterialen of voorzieningen van Verhuurder, die is ontstaan tijdens de huurperiode als ook schade van gebruikers of andere bezoekers van Verhuurder die door toedoen van Huurder is ontstaan dan wel die Huurder heeft nagelaten te voorkomen.
Artikel 10 Extra kosten
10.1 Indien er door een andere huurder of door Verhuurder klachten zijn over de staat waarin een zaal of ruimte zich bevindt of door Huurder is achtergelaten, heeft Verhuurder het recht kosten in rekening te brengen voor controle van het gehuurde na gebruik door Huurder. Dit kan eenmalig of na elke gehuurd dagdeel indien daarvan sprake is. Pagina 6 van 6
10.2 Kosten gemaakt door nalatigheid, oneigenlijk gebruik, beschadiging van vloeren, muren, gebruiksmaterialen of aan voorzieningen, zijn voor rekening van Huurder en zullen zodra deze bekend zijn door Verhuurder aan Huurder in rekening worden gebracht.
Artikel 11 Huisregels
11.1 Alle huurders en gebruikers van de ruimten en faciliteiten van Verhuurder dienen zich op de hoogte te stellen van de huisregels en zich dienovereenkomstig te gedragen of daar naar te handelen. De huisregels zijn bij Verhuurder op te vragen.
11.2 Huurder dient haar gebruikers te informeren over het bestaan en de inhoud van de huisregels van Verhuurder en er op toe te zien dat de gebruikers zich houden aan deze huisregels.
Artikel 12. Toepasselijk recht en geschillen
12.1 In geval van geschillen tussen Verhuurder en Huurder is het Nederlands recht van toepassing.
12.2 Mogelijke geschillen tussen Verhuurder en Huurder zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Verhuurder.